mandag 23. februar 2009

Kafka på stranden av Haruki Murakami

Kafka fyller 15 år, og det er dagen for å rømme hjemmefra. Hjemmefra er fra kunstnerfaren. Moren og søstra flyttet ut da Kafka var fire år, og han har aldri møtt dem siden. Kafka rømmer fra farens spådom samt hans manglende interesse for ham. Men går det an å rømme fra sin skjebne? Kafka vil, men er ikke sikker på om det er mulig.

I boka møter vi Nakata, som etter episoden på Risbollenuten - en hendelse som blir presentert tidlig i historien - ble tilbakestående. Nakata kan ikke lese, men kan kattespråket. Han hjelper folk med å finne bortkomne katter, men en dag møter han Johnnie Walker, kattefangeren. Dette skal bli skjebnesvangert for Nakata.

Er Johnnie Walker egentlig Kafkas far? Og kan Kafka stå bak drapet? Er det en relasjon mellom Kafka og Nakata?

I boka treffer vi også Oshima som jobber på et privat bibliotek. Androgyne Oshima hjelper Kafka, og tar han med til en hytte ved de dypeste skoger. Kan Oshimas sjef Saeki være Kafkas mor? Det er Kafkas hypotese.

Boka er en historie så spennende at man drives gjennom 550 sider. Igler og sild som regner fra himmelen, gjenferdet av en 15-åring som ikke er død, men en voksen kvinne, og et besøk til den andre siden er kanskje ikke realistisk. Det gjør imidlertid absolutt ingenting.

3 kommentarer:

  1. Helt enig, dette er en fantastisk bok, selv om ikke alt er like realistisk!! Jeg las i hvertfall fort igjennom denne boka!! :-)

    SvarSlett
  2. da sitter jeg her med min første Murakami-bok. eller, det er vel heller lite sannhet. jeg har flere men har aldri lest dem. så nå har jeg kjøpt den der novellesamliga hanses som er litt myk start. og deretter håper jeg at jeg tar igjen resten av folket rundt meg som alle ser ut til å ha lest komplett Murakami - eller ihvertfall en....

    SvarSlett
  3. Etter skjelvet er fin. Siste novellen er KJÆRLIGHET. *smilesukk*

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D