tirsdag 3. mars 2009

Klassen

Jeg har sett en fin film! Klassen, regissert av Laurent Cantet. Jeg har blitt så god til bare stikke innom kinoen og velge en film, mer eller mindre tilfeldig. Og filmen var - tilfeldigvis? - veldig bra.

Vi er i Paris, i en åttendeklasse. Klassen er et sammensurium av mennesker. Eksempelvis Wey, som er innvandrer uten lovlig opphold i landet, og Suleyman med bakgrunn fra Mali; som har vanskelig for å tilpasse seg, som blir aggresiv, som ikke gidder å ta med bøker eller skrivesaker til undervisningen, men som leverer en nydelig prosjektoppgave over emnet selvportrett. Og alle de andre som jeg ikke husker navnene på, men som jeg forstår har opptrådt i filmen under egne navn da jeg ettertenktsom ser på rulleteksten etter to og en halv time i kinostolen. Han som spiller læreren, François Bégaudeau, er forfatter og han jobbet ett år på en ungdomsskole i Paris før han skrev boka "Entre les murs" som ble til denne filmen. François er lærer i fransk for elever som er umotiverte og i opposisjon til det meste. Eller er de det? For av og til overrasker de både seg selv og læreren, og jeg smiler medfølelende i den selvsamme kinostolen og tenker: Det er alltid håp. Alltid.

Er dette en dokumentar? tenkte jeg da jeg reiste meg, nettopp fra denne kinostolen. Og ja, nesten dokumentar. Filmen er et såkalt dokudrama finner jeg ut etterpå. Jeg tenker at den er akkurat så realistisk og autentisk som drama kan være.

Fransk klassedrama anbefales.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D