onsdag 6. mai 2009

Oslo

Lille Oslo,
er en egen planet,
alle gatene forskjellige land,
hvert strøk - en verdensdel
(fra Suser avgårde, Delillos)

Joda, jeg er fortsatt glad i byen som var min i mange år. Boka jeg leser akkurat nå, Jeg forbanner tidens elv (Per Petterson), går opp mine gamle stier ganske så presist - Trondheimsveien, Carl Berners plass og Rosenhoff med omland. Jeg kjenner jeg liker det, at "mitt" område er kulisse for en roman.

I dag var jeg i verdensdelen Grønland. Fra et kafébord i sola så jeg menneskene går forbi. Unge, gamle, mørke, lyse, en niqabkledt dame sammen med en bukse- og genserkledt dame, en dame med kjempelange dreads, en mann som hilste smilende på jentene ved nabobordet.

Kan man noen steder bedre ha det enn i Oslo? synger Lillebjørn Nilsen. Ja, det kan man sikkert, svarer jeg, men jammen kan man ha det fint i Oslo også. <3

4 kommentarer:

  1. Du skulle ha vært her i dag Mettemor, for i dag har vi hatt sol fra knallblå himmel, og haggel og regn. Bare det er oppholds mens jeg er på dugnad! :-)

    SvarSlett
  2. Jeg var på Grønland i går jeg også! Jeg har nok gått forbi deg - fint!

    SvarSlett
  3. Groskro: Her har det også pøst - P Ø S T - ned i ettermiddag. Men i kveldingen skein det opp igjen og jeg kunne jogge i kveldssol.

    Knirk: Så gøy! Vi kunne jo tatt en bokprat over en kaffe, vi. :-)

    SvarSlett
  4. Da bor jeg i "ditt gamle område" - rett ved kolonihagen på Rosenhoff ;-)

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D