fredag 31. juli 2009

Skutt i filler av Mads Mikkelsen av Hedda H. Robertsen


Alba, 19, er forelsket. Besatt, rett og slett. Av en danske på rundt 40.

Hedda H. Robertsen greier å skrive om hodestups forelskelse uten klisjeer. Og det er en liten bragd. Forfatterens språk er friskt, ungt, lettlest, samtidig som det er presist og utrolig slagferdig - boktittelen gir allerede en indikasjon på det: Skutt i filler av Mads Mikkelsen.

For Alba er helt skutt. Hun lengter, higer, etter at Mads skal dukke opp i bokhandelen hun jobber for å kjøpe VG, slik han gjør daglig. Hun fantaserer om alt Mads gjør med henne, og om hvor fantastiske orgasmer han gir henne, og at han er utro for hennes skyld.

Albas forestillinger om hva som skjer mellom henne og Mads blir etterhvert så levende for henne - og meg som leser - at jeg etterhvert lurer på hva som faktisk skjer mellom de to, og hva som fortsatt bare er et produkt av Albas fantasi.

Bokas 170 sider er unnagjort på noen timer, og er god, erotisk underholdning på linje med Olaug Nilsens Få meg på for faen og Jens Bjørneboes Uten en tråd.

4 kommentarer:

  1. Leste anmeldelse av denne boken hos Janke/Jegleser tidligere i sommer og jeg fikk lyst til å lese den, så det var kjekt å se at det er flere som liker den. Men jeg ble litt skeptisk når du sammenligner den med Få meg på for faen, for den likte jeg slett ikke. Men det er kanskje bare temaet som er likt? Jeg har ihvertfall lyst til å gi denne en sjanse. 170 sider går jo fort unna som du sier :)

    SvarSlett
  2. Det er temaet som er likt, Stine Marie. Dersom det er skrivestilen; bruken av versaler, kursiv ol. du ikke liker hos Nilsen, så er dette ikke virkemiddel Robertsen bruker. :-)

    SvarSlett
  3. Nå har jeg også lest denne. Likte den godt :)
    Skrivestilen til Nilsen er grei, men fortellermåten og språket likte jeg ikke.

    SvarSlett
  4. Nå har også jeg lest den, og har linket til din blogg for å lese din anmeldelse av boka :-)

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D