søndag 24. januar 2010

Pseudonymet på Trøndelag teater

Jo Strømgrens stykke Pseudonymet har nettopp hatt urpremiere på Trøndelag teater.

Og her var det mye bra! Skuespillerne gjorde en fortryllende innsats - den nevrotiske Janne Kokkin og den følsomme Ola Furuseth hadde den mest eksentriske oppførselen, mens Cici Henriksen og Hildegunn Eggen var tilsynelatende mer normale. Men bare vent - her har alle sin historie som avdekkes underveis.

Det er mye humor i stykket, et veldig vellykket grep. Vi befinner oss på kontoret hos et forlag. Der er Hildegunn sjef og Janne og Cici hennes medarbeidere. Janne frykter konkurransen fra den unge Cici, både for jobbens del og ikke minst overfor menn. Å være 48 og fortsatt lete etter mannen i sitt liv krever sitt ...

Og mannen som dukker opp er selveste Pseudonymet. Han har skrevet bok om forholdet til en 20 år eldre kvinne - som forlot ham. Slikt får en ung, følsom gutt varige traumer av.

Scenen er forlagskontoret. Med ulik lyssetting og et langt, smalt vindu midt på bakveggen formidles ulike stemninger veldig bra. Det er scener med dans, eller i alle fall koodinerte bevelgeser til musikk. Og utenfor vinduet dukker stadig vekk en selskapssyk due opp.

Jeg vet ikke om dette er et begrep, men jeg våger å kalle dette en forviklingskomedie. En forviklingskomedie med alvorlige undertoner som rører hjertet.

Løp og se innen 12. februar!

2 kommentarer:

  1. Jeg liker teater :-) Men det er alt for lenge siden sist jeg var på teater - husker faktisk ikke verken når eller hvor...

    SvarSlett
  2. åååååååå! jeg savner å se Jo Strømgrens forestillinger.....åååååååå! Jeg savner Strømgren i Bergen. Heldige dere som har han. Men han skal sikkert ut i verden igjen-snart. Takk for at du minnet meg på at jeg må komme meg på teater og dans igjen....fort!

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D