lørdag 28. august 2010

Tett inntil dagene. Fortellingen om min mor av Mustafa Can

Tett inntil dagene er et slags portrett av Mustafa Cans mor. Og mye mer.

Mye mer fordi boken tar leseren med på flere reiser.

Den tar meg med til Kurdistan og trange kår, en mann som som drar til Europa som arbeidsmigrant og en familie som etterhvert drar etter.

Den tar meg gjennom oppveksten til Can, skammen hans over den tradisjonelt kledte moren, om livet i Sverige, somrene i Kurdistan og farens drøm om en gang, en gang vende tilbake til hjemlandet - for alltid.

Boken er også en åndelig reise. Hvor nær kan man komme et annet menneske? Og hvor godt kan man forstå andre? Hva er det moren ser når blikket hviler på noe utenfor vinduet som ingen andre ser? Ser hun tilbake til livet i Kurdistan for mange år siden? Ser hun inn i det hinsidige, dit hun vet hun skal, og der hun skal møte alle de døde barna sine igjen? Og, spør jeg, skal man vite det?

Les mer om denne nydelig og rørende kjærlighetserklæringen hos Knirk.

1 kommentar:

  1. Denne boken har jeg stått og holdt i mange ganger og lurt på om jeg skal kjøpe. Jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å lese denne merker jeg.

    :-)

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D