torsdag 9. januar 2014

Helga Flatland: Bli hvis du kan. Reis hvis du må.

Helga Flatland har skrevet tre bøker om det samme universet. Fra en liten vestkantsbygd. 845 innbyggere.

Bli hvis du kan. Reis hvis du må. er den første boka i trilogien. Tittelen spiller på alvorlige problemstillinger for ihvertfall to av de tre unge guttene som dør under militærtjeneste i Afghanistan. For den ene handler det om forventninger fra faren om at sønnen skal ta over gården. For den andre om forelskelse i en av samme kjønn, besvart sådan, men likevel fornektet for offentligheten.

Kanskje å dra kan gjøre ting annerledes, bedre, endre på noe?

Flatland fikk Tarjei Vesaas' debutantpris for boka. Absolutt fortjent. Fleres blikk rettes mot samme virkelighet. Det gjør Flatlands prosjekt veldig interessant. Jeg hadde ikke lest langt før jeg tenkte at dette minner om Carl Frode Tillers Innsirkling 1 og 2 (og nettopp kom nyheten at den tredje boka i den trilogien er nært forestående; mars. Hurra!)

Forfatteren oppnår kredibilitet både for troverdig framstilling av menneskers følelser og tanker - og for godt språk. Anslaget er også svært godt, der hun starter med opplevelsen av å dø. Jeg var hektet på fra første side.

Det er så mange skjebner som rulles opp i denne lille boka. Det er spennende hvordan personene forandrer seg for meg fra at jeg leser om dem til jeg er kommet inn i hodet på dem.

Anbefales sterkt!

1 kommentar:

  1. Helt enig! Særlig det at Flatland greier å endre opplevelsen vår av karakterene - både i hver enkelt bok og også mellom de tre bøkene - er utrolig dyktig gjort. I'm a fan;)

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D