fredag 7. august 2015

Andy Jones: Sammen

Innimellom kommer jeg ut av lesingen. Kanskje er jeg for travel, for fylt av andre ting, eller finner ikke den riktige boka til situasjonen.

Da jeg takket ja til leseekeksemplar av Andy Jones' Sammen var det med håp om at dette skulle være en lesegledebok som likevel ikke var for lettvint.

Og - så ble jeg ikke skuffet for dette er en deilig og hjertevarm bok. Fisher er 31. Han jobber i reklamebransjen, og har nettopp begynt å date Ivy som er ni år eldre. Ivy som jobber med hår- og sminke innen samme bransje, men som er minst jålete av alle. Hun har arr i ansiktet etter å ha gått gjennom et glassbord som barn. Fisher er forelsket, og vil mye mer. Naturlig nok blir han ganske redd når Ivy blir unnvikende allerede etter 19 dager.

Det viser seg at Ivy, som ikke trodde hun kunne få barn, er gravid.

Graviditet, et splitter nytt forhold, foreldre og søsken og venner (ikke minst El og samboer Phil) stiller spørsmål om det meste som de nyetablerte ikke vet hva de skal svare på. De har jo ikke rukket å bli kjent med hverandre før ALT skjer. Og hva med forelskelsen, kjærligheten, sexlivet?

Boka flyter lett og det er mye humor. Det er også alvor, på liv og død uten at jeg skal avsløre alt, bare noe. Fishers gode barndomskamerat El har Huntingtons sykdom og reduseres uke for uke, og Fishers mamma omkom i en bilulykke, noe som har satt dype spor.

Dette er en god feel-good, virkelig. Rose-Maries litteratur- og filmblogg betegner den likegodt som en sjarmbombe. Jeg anbefaler den også. Fishers og Ivys historie er perfekt for en dag på stranda eller noen timer på toget. NB! Ta med snytepapir!

2 kommentarer:

  1. Selv om jeg ikke likte boken så godt som deg, så er omtalen god :) Fint å se du blogger igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Gro, for skryt og at det er fint å se meg blogge igjen. Det har falt helt ut av prioriteringslista. Hadde vært fint å skrive en post av og til, i alle fall en i måneden.

      Slett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D