søndag 24. mai 2009

Persepolis


Bildet fant jeg her: http://movies.nytimes.com/2007/12/25/movies/25pers.html

Dette er en animasjonsfilm om Marjane Satrapi basert på en tegneseriebok av samme navn og med Satrapi som forfatter.

Filmen starter i 1978 og Marjane er åtte år. Vi er i Teheran. Det er stadige opprør mot sjahen, og de glade ved tanken på endring. Det blir endring etter revolusjonen i 1979. Gjennomgripende og voldsom, en innstramming av friheten. Mennesker blir fortsatt fenglset, og Islam-politiet kontrollerer folks sømmelighet; skjuler sløret alt håret? Snakker en jente med en gutt? Vi følger det som skjer med et barns perspektiv. Marjane har en klok bestemor og en onkel som ble fengslet, både før og etter 1979. Marjane beundrer onkelen sin og adopterer hans motstand mot innskrenkningene i friheten. Hun står opp for sitt syn i klassen mot den hjernevaskede læreren og kjøper Iron Maiden-plater på svartebørsen.

Det skjer mye mer med Marjane i løpet av filmen, og med Iran. Denne filmen er verdt å se, det er historie og drama, og selve animasjonen er nydelig laget.

5 kommentarer:

  1. Har du denne på DVD? Og har den gått på kino? Kan ikke huske at jeg har hørt tittelen..., men den virker intressant utifra hva du skriver. :-)

    SvarSlett
  2. Jeg kjøpte den i går på mn lokale Prix-butikk. :-) Du kan få låne den. Skal jeg sende den?

    SvarSlett
  3. Du beøver ikke å sende den, kan du ikke ta den med når vi skal på tur om bare noen uker? :-)

    SvarSlett
  4. Jeg har bare lest boka - veldig fin. Jeg har forresten utfordret deg i bloggen min! :o)

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D