torsdag 18. juni 2009

Chicago

I siste liten fikk jeg med meg Chicago på Trøndelag Teater. En musikal av John Kander og Fred Ebb.

Det er harde kår innen showbiz-bransjen i Chicago på 20-tallet, og man jakter på berømmelse for enhver pris. Roxie tror hun har ligget seg til en rolle på en cabaretscene, og dreper elskeren i affekt da hun forstår at hun er blitt lurt. I fengslet møter hun Welma, som også har myrdet, og som allerede har et navn innen showbiz.

Musikalen er faktisk basert på en ekte rettsak. Der forsvarerne var korrupte og journalistene minst like paparazzi som i dag.

Den fremste paparazzien i stykket er Mary Sunshine. Det må da være en mann som spiller henne, tenkte jeg. Og mot slutten av forestillingen kaster "hun" parykken og står fram som mann. Nemlig, nikker jeg, men blir igjen overrasket under lesing av programmet. Det er Toril Busk Vinje Kolberg som spiller den mannlige transejournalisten! Utrolig bra spilt, og morsomt.

Plottet er forøvrig ikke verdens beste, men det er mange elementer som gjør denne oppsettingen bra. "Fengselmamma'n" spilt av Helle Ottesen, er i likhet med Mary Sunshine, en attraksjon i seg selv.

Jeg syns scenen i fengslet da alle de seks innsatte forteller sine historier er et av høydepunktene. Da har musikken skikkelig trøkk, dansen er frekk og sensuell og scenografien er så stilig! Scenografien er ved Even Børsum, navnet må bare nevnes.

Nå er jeg til og med blitt nysgjerrig på byen Chicago. På tide å begynne å drømme om USA. Det har jeg aldri gjort før. Etter Obama er jo det til og med nesten politisk korrekt.

1 kommentar:

  1. Jeg likte veldig godt filmen som kom for noen år siden også, mye bra musikk og flinke skuespillere! :-)

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D