lørdag 6. april 2013

Pedro Carmona-Alvarez: Og været skiftet og det ble sommer og så videre

- I romanen må folk gjøre ting, gå til døra eller hente seg et glass vann. Det slipper man i poesien. Det er befriende å slippe å hente disse vannglassene. Sa Pedro Carmona-Alvarez. Bokbadintervjueren satt der med lilla lys i ansiktet. Himmelen faller stille bak henne. Carmona-Alvarez snakker, vi humrer.

Prinsen av norsk poesi har skrevet stramt denne gangen, men likefullt i romanfomat. Stramt er hans egen karakteristikk av stilen i Og været skiftet og det ble sommer og så videre. Stramt. Nordisk.

- Hva skjedde så, spør Marita, og det er Johnny som svarer: - Og været skiftet og det ble sommer og så videre, sov nå. Det store skiftet i historien er fra ungdommelig forelskelse og lykke til svart sorg. Årstider vil fortsette å komme, men livet har endret seg for alltid.

- Jeg tror den blir enda bedre på engelsk, sier forfatteren når himmelen har falt som et grålig teppe over Rockheim, og han tar av seg capen. Han er blitt skikkelig varm i trøya nå. Han trollbinder med veltalenhet, en fandenivoldsk veltalenhet. Johnny fra New Jersey havner på Bekkelaget med kona Kari som ikke vil komme seg opp fra avgrunnen igjen noensinne. To døtre er blitt ugjenkjennelige og Kari  så dem slik med egne øyne.

Boka blir oversatt til engelsk og blant annet lansert i India. - Tenk deg lydbokversjonen med indisk uttale. Det blir fantastisk, fortsetter han som bades.

Det virkelig gripende i denne romanen er hva Johnnys og Karis ulykke gjør med datteren Marita. Sorgen og fortielsen bringes videre til neste generasjon, eller rettere sagt konsekvensene av disse bringes videre. Jeg tror virkelig på Johnny, og på Marita, og føler med dem.

Carmona-Alvarez skriver godt, poetisk, og ja, stramt. Tidligere har noen norske anmeldere bejublet ham for unorskhet, ordrikdom, språk i sør-amerikansk tradisjon. Etter å ha slaktet denne generaliseringen, sier forfatteren lattermildt: - Jeg skriver selvsagt alle mine bøker med poncho på! Og med himmelteppet godt pakket rundt toppetasjen på opplevelsessenteret Rockheim har vi vært i et boblende bokbad i 90 minutter. En stor opplevelse! Og boka? Den anbefales på det sterkeste.

5 kommentarer:

  1. Fin omtale av et bokbad jeg absolutt skulle vært på, og en bok jeg hadde glede av å lese.:)

    SvarSlett
  2. JA!!! Har nettopp lest den ferdig, stram men samtidig poetisk. Ja. "Prinsen av norsk poesi"- fin beskrivelse. Den har jeg ikke hørt før. Godt/vondt å lese, mest godt fordi den var så utrolig bra skrevet. Midt oppi alt det vonde. Og poesien i språket lindrer. Takk for at vi fikk ta litt del i bokbadet og det lilla lyset:)

    SvarSlett
  3. Takk, både boka og badet var meget bra - og de "måtte" kombineres i en omtale. Prinsen av norsk poesi kom etter utgivelsen av Prinsens gate, diktsamling. Den skal jeg få tak i. Og gleder meg.

    SvarSlett
  4. Fint innlegg! Og en bok som vekker mange følelser, på godt og ondt. Likte den svært godt. Skrev om den på bloggen min i 2012.

    SvarSlett
  5. Retter meg sjøl: Skrev om den i januar 2013!

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D