søndag 6. desember 2009

Panserhjerte av Jo Nesbø


Kilde

Jeg er svoren Nesbø-fan, og Nesbø svikter vel aldri?

Harry Hole er tilbake for åttende gang. For n'te gang må han graves fram fra bedøvelsen og dødens forgård, og hentes til Voldsavsnittet. I Oslo har en seriemorder drept to kvinner med det grusomme Leopolds eple.

Det skal Nesbø ha. Han er en mester på troverdige framstillinger av det groteske.

Jeg har ikke lyst til å spolere leseopplevelsen for andre, så jeg sier ikke mer om handlingen enn at man skal til fjells og til Afrika i løpet av de seks hundre sidene - og at den inneholder love, naturligvis.

Denne siste boka er på høyde med de andre Hole-historiene, men er ikke den beste, etter min mening. Og: selve nøkkelen i plottet gjettet jeg tidlig; jeg syntes Nesbø la ut veldig tydelige pekere underveis. Derfor følte jeg meg litt sviktet - over ikke å ha blitt (tilstrekkelig) lurt!

2 kommentarer:

  1. Jeg gleder meg til julaften da får jeg boken til jul!! Det er i hvertfall denne gaven jeg ønsker meg mest :-)

    SvarSlett
  2. Hei Mette!

    Flott blogg! Visste du at Jo Nesbø har nettopp debutert som en regissør for kortfilmen Konto og Guitar ? Filmen er basert på Nesbøs autobiografiske kjærlighetshistorie om hans første bankminne.

    Nå vil vi, på vegner av DnB Nor, invitere deg å fortelle oss om din bankhistorie. Hovedpremie er en konto med 1500 kroner, en gitar, og VIP billetter til kinovisningen av Konto og Gitar, med Nesbø selv til stede! Nesbø er juryleder, og vil selv vurdere de beste fortellingene.

    Du kan sende din historie i det formatet du selv ønsker: blogginnlegg, dikt, video eller annen form for kreative uttrykk. Fortellingen kan være fiktiv. Maksimal lengde på fortellingen bør være ca. 250-300 ord. Les mer om konkurranse her

    Vi ser frem til å motta ditt bidrag!

    Ha en strålende dag :)

    Helena

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D