lørdag 14. mars 2009

Menn som hater kvinner

Jublende glad for tilbud om billett til den svenske filmen Menn som hater kvinner,* sitter jeg igjen med følgende kommentar: –Lisbeth Salander – du er jammen full av dyp og malstrømmer!

Noomi Rapace spiller Salander. Og Michael Nyqvist Mikael Blomkvist, journalisten som innledningsvis i filmen blir dømt for ærekrenkelser mot en kjent forretningsmann.

Mikael blir hyret til å oppklare et mord, på unge Harriet. Oppdragsgiver er Harriets onkel, Henrik Vanger, tidligere leder av Vangerkonsernet. Henrik mener at noen i familien står bak.

Lisbeth har laget en rapport om Mikael, som var grunnlaget for at Vanger engasjerte Mikael. Hun driver med avansert hacking. Og hun fortsetter med dette også etter at Mikael er i gang med etterforskningen av mordet på Harriet. Hun blir fristet til å hjelpe Mikael og sender ham en e-post. Dermed forstår Mikael at pc-en hans er blitt overvåket, og oppsøker Lisbeth.

Snart er Lisbeth og Mikael et team i jakten på morderen.

Filmen er spennende, og tro mot boka. For å finne ut hvem mennene som hatet kvinner er, og mer om Lisbeths malstrømmer: Les boka eller se filmen!

_______________
* Takk, H.

1 kommentar:

  1. Gleder meg, gleder meg, gleder meg!! Bare 4 dager igjen, så skal jeg se den!! :-)

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D