tirsdag 28. juli 2009

It's such a perfect day ...

På Lindern i Oslo er det store gårdsrom. Lave gule eller beige murgårder omkranser hvert sitt store grøntområde med benker og bord og lekeapparater. I et slikt rom i verden ble dagens frokost inntatt for mitt og mins vedkommende. Friskpresset juice og ferskt brød med ost og skinke spiste vi, og myste mot formiddagssola.

Etterpå gikk vi til St. Hanshaugen. Pascal hadde is-cortado og is-kakao, og makroner i mange farger og smaker. Vi nippet til drikken og til en rosa chili-makron og en gul sitron-makron mens vi så på andemor som svømte sammen med sine åtte små.

Senere satt vi på toget. Tøffet langs Mjøsa (det er jo nesten som sjøen, jo!), forbi Gudbrandsdalens mørkebrune tømmerbygg, over Dovres vidder.

Tiden går sakte, og den nytes. Til tanker og fortellinger. Harry beseirer Voldemort allerede før Lillehammer.(1) Adam Anker gjør seg betraktninger om taushetens konsekvenser.(2) David løser Venezia-mysterier helt til Støren.(3)

Det tetter seg til med skyer over Dovre, men toppen til høyre bader majestetisk i sol fortsatt. Det er alltid sol et sted. Alltid håp å finne. Drømmer og tanker. Opplevelser. Som denne en julidag i det herrens år 2009.

(1) J.K. Rowling: Harry Potter og de vises Stein
(2) Linda Olsson: Sonata for Miriam
(3) Bjørn Sortland: Venezia-mysteriet

7 kommentarer:

  1. Fint bilde :-)- blir spennende å høre hva du mener om siste boka til Linda Olsson.

    SvarSlett
  2. Mmmm.......fint fint fint.
    På Lindern er svigerfar født.
    I Gudbrandsdalen ligger hytta mi, verdens fineste sted faktisk!
    God sommer videre - det er olsok i dag.

    SvarSlett
  3. Høres deilig ut! Pascal er min favoritt - jeg må passe meg for å ikke gå dit for ofte slik at det bare blir "vanlig" :-) Jeg elsker pasjonsfruktkaken deres med bringebær, og hvitsjokoladekaken - nam!

    SvarSlett
  4. Ja, på Pascal i Kvadraturen er det utrolig flott interiør. Har veldig lyst til å ta bilder der en dag men det er så lite og har ikke vidvinkel. Lurer på hvordan det ville blitt?

    Et lite tips. Dra dit en time før stengetid. Betjeningen liker ikke å kaste mat... Jeg har sittet der og spist kake og fått tilbud om å ta med hjem både brød og baguetter :-)

    SvarSlett
  5. Prøv å ta bilder. Gleder meg til å se på bloggen din.
    ;-)

    Neste gang jeg er i Oslo får jeg sette meg på Pascal litt før de stenger. Neste gang jeg er i Oslo har jeg også lyst på Litteraturhuset. Det er lenge siden.

    Men i dag var jeg på Pryd (www.pryd.no) og Bakklandet. Mmm ... Er du i Trondheim - så ta turen dit. :-D

    SvarSlett
  6. Takk for koselig kommenatr i bloggen min :)

    Blir spennende å høre hva du synes om Taushetens konsekvenser :)

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D