mandag 22. mars 2010

Mettemors fem på topp

Beatelill utfordrer bokelskere til å lage fem på topp-liste.

Mine fem favoritter:
1. Drømmen og hjulet - Jens Bjørnboe.
Biografisk roman om Ragnhild Jølsen, som selv skrev Rikka Gan - også en meget lesverdig bok.

2. Forbrytelse og straff - Fjodor Dostojevski
Genialt om Raskolnikovs kamp mot sine egne kvaler og sin egen samvittighet.

3. Mesteren og Margarita - Mikhail Bulgakov
Dette er så absurd herlig lesning!

4. Beatles - Lars Saabye Christensen
Eneste romanen jeg har lest tre ganger - og ledd like mye hver gang.

5. Kjærlighet av Hanne Ørstavik
Jeg gjorde et forsøk på å skyve denne ut av listen, men greide det ikke. Den med. Denne hjerteskjærende historien blir jeg aldri kvitt.

1 kommentar:

  1. Kjærlighet er en av mine verste leseopplevelser, jeg syntes den var så trist og tragisk og jeg ble bare irritert på moren. Rart at bøker kan oppfattes så forskjellig :-)

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D