søndag 17. april 2011

Tomas Espedal: Hun og jeg

Hun er Nina, jeg er Tom. Nina og Tom. Hun og jeg.

Forhold. Forelskelse. Kjærlighet. Ekteskap. Flytting. Tvil.

Tom liker ikke forandring. Nina vil forandre hele tiden. Tom er full av motstand, mest i tankene sine. Når han har tenkt ferdig, gir han seg.

Hva er egentlig kjærlighet? tenker jeg, og syns Espedal illustrerer den godt. For eksempel slik:

"Så gråter hun sine velberettige tårer. Først er det tårene fra noe som er så mye større enn henne og meg, så er det tårene fra den avgrunnen som alltid finnes mellom to som elsker hverandre. Hun gråter, og jeg står og venter på de siste tårene som bare er hennes egne. De tårene som gjør det mulig for meg å legge armene rundt henne og holde henne og si navnet hennes, til vi glemmer hva som er kommet mellom oss og hvorfor vi ikke bestandig kan stå slik og holde rundt hverandre." (s. 32)


Espedal greier å framstille samspillet, utfordringen i et forhold, og det jeg tror er typisk for mannen og typisk for kvinnen - typisk for rollen de inntar i forholdet. Dette gjør han med psykologisk innsikt og tørr humor. Espedal er en skrivende mester.

Selvsagt - jeg anbefaler boka. Boka som er utgitt i 1991, og som ihvertfall fins på et bibliotek nær deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D