tirsdag 30. august 2011

Tematrio sommerfavoritter

Det er lenge siden jeg har deltatt i Lyrans Noblessers tematrio. Denne gangen er det sommer som er temaet.

Mine sommerfavoritter ble

Jo Nesbø: Gjenferd
Når Oleg er siktet for drap kommer den emigrerte, forhenværende politietterforsker og stefar hjem til Norge for å finne ut hva som har skjedd. Som alltid suges jeg inn i Harry Holes liv, og fascineres over Jo Nesbøs troverdige framstilling. Det blir veldig rørende og sterkt denne gangen. Uff.

Anna Gavalda: Ein vakker dag
Jeg liker personene til Gavalda. Gjerne litt rare og direkte. Her blir kontrasten mellom Garance, rotete og ikke så organisert, og svigerinnen som er superordentlig og superindignert over Garance, en morsom motsetning. Fortellingen er søt og rørende da Garance og hennes tre søsken får en helg sammen der de griper dagen, mimrer om barndommen og tar en pause fra alle krav og forventninger. Liten og enkel bok, men jeg koste meg.

Tomas Espedal: Imot kunsten
Mens jeg venter på Imot naturen leser jeg gamle Espedal-bøker om igjen. Simpelten fordi jeg nyter hver bokstav. Jeg glemmer gjerne hele innholdet når jeg leser Espedal for språket er så poetisk, så enkelt. Det er skrivekunst. Jeg kan ikke beskrive opplevelsen med ord. Hvilket man ikke skal kunne med poesi. I september slo fargene i trærne over fra grønt til gult og rødt, en ild i tretoppene, den flammet opp langs fjellsidene og i skogen; han kjente det i kroppen, han var forelsket. (s. 56)

Det var sommerfavorittene som jeg anbefaler. Snart er det september, snart er sommeren historie for denne gang. Snart kommer nye bøker, nye forelskelser kanskje, og snart knaser, rasler og blåser gult og rødt løv. God bokhøst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D