søndag 9. desember 2012

9. desember

Jeg liker ikke å vaske, men jeg elsker å rydde - når jeg er i gang, vel å merke.

Og når nå jula først er i emning, og litt av hvert skal ryddes vekk og julepynten skal fram, så finner jeg så mangt. Alle brevene mine, for eksempel, skoeske på skoeske. I mange av dem brev sortert etter avsender og datoen på poststemplet.

Og der, øverst, i en skoeske som lukter gammelt papir når jeg løfter av lokket, - en skatt.

Der var skatten. Et minne fra Kairo.




Og alt kommer tilbake. 1993. Der sitter vi to unge studenter fra Norge i en taxi i den myldrende storbyen der alt var fremmed og luktene overveldende. Taxisjåføren var kopter, og ville inviteres oss hjem til familien sin, til kone og barn. Vi hadde intet ungdommelig overmot å imøtekomme ham med. Vi torde ikke. Men den voksne mannen stoppet da vi passerte kirka han tilhørte. Før vi gikk ut av bilen ble en liten gave stukket til oss. Et lite, glanset kort av Maria med Jesubarnet, Josef og gjeterne. Bakpå er det trykket en tekst på arabisk.

Nå står skatten fra Egypt framme og pynter opp sammen med dagens to lys. God 2. søndag i advent!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D