lørdag 15. februar 2014

Lisa Aisato: Fugl

Fugl er nominert til Bokbloggerprisen 2013 i åpen klasse. Siljes skriblerier samordner bloggpostene om denne boka i forbindelse med nomineringen og samlesingen.

Fugl er en barnebok, og en bildebok. Fugl er vakker, langsom og litt trist.


Bildet mitt er knipset med mobilkamera og det faller skygge over illustrasjonene fra telefonen. I en liten by sitter jenta i et tre. Blikket er vendt bort. Blikket er lengtende. I alle illustrasjonene fester jeg meg ved blikket, - åpent, sårt, søkende. På andre bilder er blikket nedslått. Jenta bor hos bestefar. Bestefar virker snill.

Hvordan kan jenta komme seg bort? Jo, hvis hun var en fugl kunne hun fly sørover med de andre fuglene. Men kan man bli en fugl? Jenta ønsker det seg veldig sterkt. Til slutt blir hun en fugl, og flyr på sterke vinger. Nå er det bestefar som venter på henne, at hun skal komme tilbake med våren.


Det er en ganske vemodig bok. Hvorfor lengter jenta bort? Hva lengter hun egentlig etter? Kanskje har hun en følelse av ikke å høre til og tenker at det fins en annen plass som er ment for henne? Eller lengter hun etter å være fri, fri som en fugl?

Dette er en nydelig bok. Fargerike, gripende tegninger. Enkel, poetisk tekst.

Om denne når helt opp i konkurransen om å vinne Bokbloggerprisen, er jeg spent på. Den fortjener i alle fall oppmerksomhet og å bli lest.

1 kommentar:

  1. En nyedlig bok Mette med fine lillustrasjoner :) Jeg ga den bort til Johanna i går, for jeg har lest den, må bare få skrevet noe om den etterhvert :)

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D