lørdag 19. september 2009

Jenta som lekte med ilden II

























Jeg har sett filmen. Filmen som handler om Lisbeth Salander og hennes oppgjør med fortiden - bokstavelig talt.

Selv om Lisbeth, spilt av Naomi Rapace, definitivt var hovedpersonen, så savnet jeg Lisbeth. Savnet konteksten som skapes i boka som får fram det spesielle ved henne, det veldig spesielle ...

Og så savnet jeg mer av Söder. Mosebacke. Katarinavegen. Götagatan. Zinkensdam. Mosebacke ser dere på bildene mine som jeg tok i sommer.

Likevel - filmen var spennende. Og de jeg gikk sammen med og ikke hadde lest boken, likte filmen godt.

5 kommentarer:

  1. Spennende å lese om din opplevelse. Rart det der, at en film nesten bestandig blir en nedtur sammenlignet med boka. Man danner seg så mange rare bilder i hodet når man leser, og det er ikke alltid at det stemmer overens med lerretet...

    SvarSlett
  2. Så fine bilder fra Stockholm :-D Jeg gleder meg til å se filmen. Det er lenge siden jeg har lest boka, så jeg har ikke så mange detaljer fra den som jeg hadde da jeg akkurat var ferdig med den, kanskje det er en fordel? Men på onsdag, da skal jeg dit! :-)

    SvarSlett
  3. Jeg gleder meg til å se den - jeg så nettopp menn som hater kvinner og likte den :-) Har heldigvis ikke lest akkurat disse bøkene, det er jo praktisk når det blir bra filmer av dem også...

    SvarSlett
  4. Hei! Takk for hyggelig besøk på bloggen min:) Har verken lest eller sett filmem, men tror jeg har hørt utrag av boka på lydbok? Er enig om at det kan være litt nedtur å se en film etter at en har lest boka. men, men det er jo to helt forskjellige medium og kan vel i grunnen ikke sammenlignes?

    SvarSlett
  5. Nå har jeg endelig fått sett filmen, og jeg likte den godt. Det er selvfølgelig mange ting jeg savner, men skal de lage film av en så kompleks bok, må det jo nødvendigvis skjæres vekk en del. Gleder meg til neste film.

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D